"...neither Callas nor Caruso were without weaknesses, but they had an energy, that appeals to the listener and stimulates and captures the imagination. In the best of his recordings Rudolf Schock also shows exactly this quality..." (Miquel Cabruja 20.7.2004) and "...a voice for the nostalgic - but fascinating for younger vocal fans as well" (collectors-edition 2013 emi/warner-classics..."
03.09.20
2020: RUDOLF SCHOCK 105 years & FRANZ LEHÁR 150 years (Frasquita 1922)
18.08.20
2020: RUDOLF SCHOCK 105 years & FRANZ LEHÁR 150 years (The Count of Luxembourg 1909)
YOUTUBE: Lehár/Schock recording from 'The Count of Luxembourg' (1909)
From the second act: 'Trèfle incarnat/Crimson clover', tenor solo René, Count of Luxembourg.
Jammer is dan, dat René in het bezit komt van een vertederende, vingerloze dameshandschoen, waarvan het parfum (Tréfle incarnat) de herinnering aan de schertsceremonie bij hem oproept. Dat gebeurt tijdens een weergaloze tenorsolo aan het eind van het 2e bedrijf, waarin hij zich langzaam maar zeker fel bewust wordt van zijn oplaaiende liefde voor de vrouw, die hij van achter een soort “kuchscherm” onbeschaamd zijn zogenaamde jawoord gaf. De scène eindigt met René’s "gekmakende" conclusie, dat de vrouw met wie hij nu formeel is verbonden feitelijk al "als een zoete droom" is verdwenen.
Volker Klotz noemt deze tenorsolo in zijn grootse ‘Porträt und Handbuch der Operette’( 1991) “de meest attractieve scène uit de ‘Graf von Luxemburg’ “. En tegelijk: “één van de meest markante uit de geschiedenis van het operettegenre”.
Kevin Clarke
(Operetta Research Center 2017): “Als je een echte
haal-alles-uit-de-kast operaversie van deze beroemde tenorsolo wilt horen - met alle
mogelijke vocale special effects - is Rudolf Schock niet te kloppen. Hij is nauwelijks te overtreffen in zijn vurigheid en hartstochtelijke topnoten” .
Krijn de Lege, 17.8.2020
29.07.20
RUDOLF SCHOCK: 'THE OLYMPIANS' by ARTHUR BLISS & J.B. PRIESTLEY, LONDON 1949 (English)
He wrote music for orchestra, solo voice and special music for harmony orchestras and brass bands.
He had a specific preference for the theater.
He composed ballets and stages/film music.
During the Second World War he headed the BBC's music department.
In 1949 the world premiere of his opera 'The Olympians' took place.
In 1960 a second short opera was released: 'Tobias and the Angel'. Because I still remember the name of this television opera, I suspect that it was broadcast on Dutch television.
Arthur Bliss was ennobled in 1950 and in 1953 he received the honorary title 'Master of the Queen's Music'.
Laborious premiere of the 'Olympians'
In an interview at the beginning of the 1970s, Arthur Bliss revealed historical facts about the first performance of his opera.
Renowned novelist John Boydon Priestley (1894-1984) wrote the opera libretto:
It is out of boredom, Olympic gods who, according to legend, descend to Earth once a year to present themselves as a wandering theater group to ordinary mortals (see the poster above!).
Priestley & Bliss are closely involved in the rehearsals, which is not good for their blood pressure:
They are annoyed by the lack of preparation in their eyes. Conductor Karl Rankl (1898-1968) does all sorts of things at the last second, and the time he plans for rehearsals is too short.
In addition, Rankl and the later star director Peter Brook (1925) don't even talk to each other. They communicate through pieces of paper
The premiere on September 29, 1949 is received with mixed feelings: some critics praise the performance, others are extremely negative.
Priestley is of the opinion that the first act looks great, the second produces partly incoherent stuff, and the third and last act is a failure without further ado.
London, Royal Opera House, Covent Garden 1949:
James Johnston & Rudolf Schock in 'The Olympians' as the poet Hector de Florac.
![]() |
Adele Leigh & Rudolf Schock in 'The Olympians' |
Rudolf Schock emphasizes in his biography that he sang the Hector role not in the first, but - two days later - in the second performance of the 'Olympians'.
In the first performance, James Johnston sings and plays Hector, the male half of the earthly couple, .
James Johnston (1903-1991) is one of the 'leading tenors' from British operatic history.
He opened a link to a sound recording including Rudolf Schock from the opera 'The Olympians'. They come from a broadcast on December 28, 1949 by BBC Overseas Service with fragments from the opera.
Krijn de Lege, August 5th, 2020
RUDOLF SCHOCK: 'THE OLYMPIANS' by ARTHUR BLISS & J.B. PRIESTLEY LONDON 1949 (NEDERLANDS)
was een Engelse, veelzijdige componist.
Hij schreef muziek voor orkest, solostem, harmonieorkesten, fanfares, theaterstukken en films.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog leidt hij de muziekafdeling van de BBC en in 1949 vindt de wereldpremière van zijn opera 'The Olympians' plaats.
In 1960 volgt een tweede korte opera: 'Tobias and the Angel'. Omdat ik me de naam van die televisie-opera nog herinner, vermoed ik dat deze ooit op de Nederlandse televisie is uitgezonden.
Arthur Bliss werd in 1950 in de adelstand verheven en in 1953 ontving hij de eretitel 'Master of the Queen's Music'.
Moeizame première van de 'Olympians'!

De bekende romanschrijver John Boydon Priestley (1894-1984) schreef het operalibretto, dat over de Olympische goden gaat, die zich chronisch vervelen en daarom volgens de legende eens per jaar naar de aarde afdalen om zich als ronddolende theatergroep te vermaken met ons, gewone stervelingen
(zie de poster hierboven!).
Priestley & Bliss zijn nauw betrokken bij de repetities, wat niet goed is voor hun bloeddruk: Ze raken geïrriteerd door het in hun ogen totale gebrek aan voorbereiding. Dirigent Karl Rankl (1898-1968) doet alles op het laatste moment en de tijd die hij voor repetities plant is te kort.
Bovendien praten Rankl en de latere ster-operaregisseur Peter Brook (1925) niet eens met elkaar. Ze communiceren via stukjes papier.
De première op 29 september 1949 wordt met gemengde gevoelens ontvangen: sommige critici prijzen het idee, andere zijn uitgesproken negatief.
Priestley is van mening dat de eerste acte er geweldig uitziet, de tweede gedeeltelijk onsamenhangende dingen produceert en de derde en laatste acte zonder meer een mislukking is.
Londen, Royal Opera House, Covent Garden 1949:
James Johnston & Rudolf Schock in 'The Olympians' als dichter Hector de Florac.
![]() |
Adele Leigh & Rudolf Schock in 'The Olympians' |
Rudolf Schock benadrukt in zijn biografie dat hij de Hector-rol niet in de eerste, maar - twee dagen later - in de tweede uitvoering van de 'Olympians' zong.
In het première zingt en speelt James Johnston Hector, de mannelijke helft van het aardse koppel.
James Johnston (1903-1991) is een van de 'leading tenors' uit de Britse operageschiedenis (luister naar hem op 'YouTube'!).
Hij opende een link naar geluidsopnamen met Rudolf Schock uit de opera 'The Olympians'. Ze komen uit een radio-uitzending op 28 december 1949 van BBC Overseas Service met fragmenten uit de opera!
RUDOLF SCHOCK: 'THE OLYMPIANS' by ARTHUR BLISS & J.B. PRIESTLEY LONDON 1949 (DEUTSCH)
Eine spezifische Vorliebe hatte er fürs Theater.
Er komponiert Ballette und Bühnen/Filmmusik. Im Zweiten Weltkrieg leitet er die Musikabteilung der BBC, und 1949 findet die Weltpremiere seiner Oper 'The Olympians' statt.
Im Jahre 1960 kommt es zur zweiten, kurzen Oper: 'Tobias und der Engel'. Weil ich mich den Namen dieser Fernsehoper noch erinnere, vermute ich, dass sie im niederländischen Fernsehen ausgestrahlt worden ist.
Arthur Bliss wird 1950 geadelt und 1953 bekommt er den Ehrentitel 'Master of the Queen's Music'.
Zu Anfang der siebziger Jahre legt Arthur Bliss in einem Interview historische Tatsachen über die Erstaufführung seiner Oper offen:
Der renommierte Romanschriftsteller John Boydon Priestley (1894-1984) hat das Opernlibretto verfasst.
Es handelt von den sich langweilenden, olympischen Göttern, die nach der Legende einmal pro Jahr zur Erde hinabsteigen, um sich als umherwandernde Theatergruppe gewöhnlichen Sterblichen zu präsentieren (siehe das Poster hieroben!)
Priestley & Bliss sind eng an den Proben beteiligt, was sich nicht gut für ihren Blutdruck herausstellt:
Sie ärgern sich schwarz über die in ihren Augen mangelhaften Vorbereitungen. Dirigent Karl Rankl (1898-1968) macht allerhand in letzter Sekunde, und die Zeit, die er für die Proben einplant, sei zu kurz.
Dazu kommt, dass Rankl und der spätere Starregisseur Peter Brook (1925) gar nicht miteinander reden. Sie kommunizieren durch Zettel.
Die Premiere am 29. September 1949 wird mit gemischten Gefühlen empfangen: manche Kritiken loben die Vorstellung, andere sind ausgesprochen negativ.
Priestley ist der Meinung, der erste Akt sehe prima aus, der zweite produziere teilweise unzusammenhängendes Zeug, und der dritte und letzte Aufzug sei ohne weiteres ein Misserfolg.
London, Royal Opera House, Covent Garden 1949:
James Johnston & Rudolf Schock in 'The Olympians' als der Dichter Hector de Florac.
![]() |
Rudolf Schock & Adele Leigh in 'The Olympians' |
Rudolf Schock betont in seiner Biographie, er habe die Hector-Rolle nicht in der ersten, aber - zwei Tage später - wohl in der zweiten Vorstellung der 'Olympians' gesungen.
In der Erstaufführung singt und spielt James Johnston Hector, die männliche Hälfte des irdischen Liebespaares.
James Johnston (1903-1991) ist einer der 'leading tenors' aus der britischen Operngeschichte (hören Sie ihn auf 'YouTube'!).
DISCOVERY!
30.06.20
RUDOLF SCHOCK & FRANZ LEHÁR (The merry Widow)
YOUTUBE: Lehár/Schock recordings 'The merry Widow' (1905)
2) Danilo's entrance song (1st act): 'Oh Fatherland, you cause me by day ...'
![]() |
Rudolf Schock 1 |
![]() |
Rudolf Schock 2 |
As Hanna Glawari, Margit Schramm is the opposite of, for example, the famous Elisabeth Schwarzkopf.
Schramm: young, playful and completely natural,
Schwarzkopf, the elder singer: beautifully singing, very experienced, but without the naturalness, which makes Hanna Glawari a lifelike, young woman.
Rudolf Schock sang in 1950 a vocally flawless Danilo in a full radio performance of 'Die lustige Witwe' under operetta conductor Wilhelm Stephan (available on Walhall CD).
However, in 1966 the 51-year-old Danilo now - although the voice occasionally hits a limit - plays total theatre! His singing is extremely nuanced and sophisticated: it does not lack any word detail. Moreover, the smooth handling of the naturally spoken text shows that he has gradually developed into a surprising great actor! His Danilo of 1966 is one of Schock's most impressive artistic achievements.
Schramm, Schock AND Robert Stolz (86 years old!), the conductor, who also musically led the world premiere of 'The Merry Widow' in 1905 (!), make this recording a grand, historic event.
**************************
YOUTUBE: Lehár/Schock-Aufnahmen
1) Rudolf Schock & Anneliese Rothenberger in einer sehr, sehr schön gesungenen 1951-Aufnahme als zweites Liebespaar Camille de Rosillon & Valencienne unter Wilhelm Stephan.
2) Danilos Eintrittslied (1. Akt): 'O Vaterland, du machst bei Tag ...'
Margit Schramm ist als Hanna Glawari das Gegenteil von z.B. der berühmten Elisabeth Schwarzkopf.
Schramm: jung, verspielt und ganz natürlich,
Schwarzkopf, die ältere Sängerin: wunderschön singend, sehr erfahren, aber ohne die Natürlichkeit, die Hanna Glawari zu einer lebensechten, jungen Frau macht.
Rudolf Schock sang schon 1950 einen - stimmlich einwandfreien - Danilo in einer vollständigen Radio-Performance von 'Die lustige Witwe' unter dem Operettendirigenten Wilhelm Stephan (erhältlich auf Walhall-CD).
Im Jahre 1966 aber spielt der 51-jährige Danilo - obwohl die Stimme ein einziges Mal an ihre Grenzen stößt - GESAMTTHEATER.
Schocks Gesang ist äußerst nuanciert und raffiniert: Es fehlen keine Wortdetails, und der reibungslose Umgang mit dem natürlich gesprochenen Text zeigt, dass er sich überdies zu einem ernst zu nehmenden Schauspieler entwickelt hat.
Der Danilo von 1966 ist eine der beeindruckendsten künstlerischen Leistungen von Rudolf Schock.
Schramm, Schock UND Robert Stolz (86 Jahre!), der Dirigent, der 1905 auch die Weltpremiere von 'Die lustige Witwe' musikalisch leitete, machen diese Aufnahme zu einem großartigen historischen Ereignis.
A) Allereerst Rudolf Schock & Anneliese Rothenberger in een buitengewoon mooie 1951-opname als tweede liefdespaar Camille de Rosillon/Valencienne onder Wilhelm Stephan.
2) Danilo's opkomstlied (1e bedrijf): 'O Vaterland, du machst bei Tag ...'
3) Danilo's woedeuitbarsting (uit finale 2e bedrijf met Hanna Glawari): Es waren zwei Königskinder ...'
4) Danilo & Hanna's verzoening (uit finale 3e bedrijf): 'Lippen schweigen ...'
De 31-jarige Margit Schramm was in 1966 al op het hoogtepunt van haar bliksemsnelle loopbaan. De theaterpers zag haar als de "reïncarnatie van een diva als bv. Gitta Alpar uit de glansjaren van de operette". Rudolf Schock koos haar in 1963 als zangpartner voor een prestieuze, Berlijnse première van de Lehár-operette 'Der Graf von Luxemburg'.
Talloos waren de concerten en tv-optredens, waarin Schock & Schramm daarna optraden, talrijk hun operette-opnamen in de jaren zestig en het begin van de jaren zeventig.
Margit Schramm is als Hanna Glawari het tegenovergestelde van bv. de fameuze Elisabeth Schwarzkopf.
Schramm: jong, speels en volkomen natuurlijk,
Schwarzkopf, de oudere zangeres: prachtig zingend, zeer ervaren, maar zonder de natuurlijkheid, die Hanna Glawari tot een levensechte, jonge vrouw maakt.
Rudolf Schock zong in 1950 een vocaal smetteloze Danilo in een volledige radio-uitvoering van 'Die lustige Witwe' onder operettedirigent Wilhelm Stephan (verkrijgbaar op Walhall-CD).

Maar in 1966 speelt de 51-jarige Danilo - hoewel de stem zo nu en dan tegen een grens aan loopt - totaaltheater. Zijn zingen is uiterst genuanceerd én geraffineerd: het mist geen woorddetail, en de soepele omgang met de natuurlijk gesproken tekst toont aan, dat hij zich bovendien allengs tot een volstrekt serieus te nemen acteur heeft ontwikkeld.
Deze Danilo van 1966 is één van Schock's meest indrukwekkende, artistieke prestaties.
Schramm, Schock én Robert Stolz (86 jaar!), de dirigent, die in 1905 ook de wereldpremière van 'Die lustige Witwe' muzikaal leidde, maken deze plaatopname tot een groots, historisch evenement.