19.08.25

RUDOLF SCHOCK: 110. Geburtstag am 4.9.2025 / ERIKA KÖTH: 100. Geburtstag am 15.9.2025

 Rudolf Schock 110. Geb.tag: 4.9.2025 /Erika Köth 100. Geb.tag: 15.9.2025 !

Video:  3.9.2025


Video: 13.9.2025


E N G L I S H :

Thanks to Franz Hainzl from Vienna, who drew my attention to Erika Köth's 100th birthday. He also sent me two excellent copies of duets from one of Munich's most impressive "Sonntagskonzerte"!
Indeed, coloratura soprano Erika Köth played a significant role in Rudolf Schock's musical career. Numerous joint recordings of the two singers exist. This began on September 7, 1954, with excerpts from Puccini's "La Bohème" on Electrola and continued into the early 1970s. They also frequently appeared live together at concerts and in the media.

A productive period in the 20th century was the second half of the 1950s, when the Köth/Schock duo, under concert and opera conductor Wilhelm Schüchter, recorded highlights from Franz Lehár's operettas. Even now, almost 70 years later, those recordings are still considered groundbreaking in this genre.

Lehár's music is sensitive and intimate. For example: Friederike's final song from the Goethe song play of the same name, "Warum hast du mich wach geküsst?/Why do you kiss me awake?", is a gem. Erika Köth sings this heartbreaking art song (for that's what it is!) with great beauty and refined, and therefore moving, diction that is bound to move the listener to tears.

Erika Köth made her breakthrough on the major opera stage in 1957 at the Bavarian Opera in Munich in the complex role of Lucia in Donizetti's opera "Lucia di Lammermoor". While Maria Callas had set a seemingly unsurpassable standard worldwide in this role, Erika Köth succeeded, in her own unique way, at least equaling that standard.

A commemorative video featuring Lehár highlights will appear on YouTube on September 3, 2025. A video on September 13, 2025, features Erika Köth and Rudolf Schock singing opera excerpts live and in magnificent form. Below that, a somewhat less impressively sonically accurate, yet artistically exceptionally successful Sonntagskonzert recording from April 19, 1959, features Erika Köth live in the
"Madness Scene" from "Lucia di Lammermoor"!

D  E  U  T S  C  H :
 
Vielen Dank an Franz Hainzl aus Wien, der mich auf Erika Köths 100. Geburtstag aufmerksam machte. Er schickte mir außerdem zwei perfekte Duett-Aufnahmen aus einem der eindrucksvollsten Münchner Sonntagskonzerte!

Die Koloratursopranistin Erika Köth spielte in der musikalischen Karriere Rudolf Schocks eine bedeutende Rolle. Es existieren zahlreiche gemeinsame Aufnahmen der beiden Sänger. Diese fingen am 7. September 1954 mit Ausschnitten auf Electrola aus Puccinis "La Bohème“ an und setzten sich bis in die frühen 1970er Jahre fort. Auch live traten sie häufig gemeinsam bei Konzerten und in den Medien auf.

Eine produktive Phase im 20. Jahrhundert war die zweite Hälfte der 1950er Jahre, als das Duo Köth/Schock unter dem Konzert- und Operndirigenten Wilhelm Schüchter Höhepunkte aus Franz Lehárs Operetten aufnahm. Auch heute, fast 70 Jahre später, gelten diese Aufnahmen noch immer als bahnbrechend in diesem Genre.

Lehárs Musik ist einfühlsam und intim. So ist beispielsweise Friederikes Schlusslied aus Goethes gleichnamigem Singspiel "Warum hast du mich wach geküsst", ein wahres Juwel. Erika Köth singt dieses herzzerreißende Kunstlied (denn das ist es!) mit klangvoller Schönheit und einer raffinierten und damit berührenden Diktion, die den Zuhörer zu Tränen rührt.

Ihren Durchbruch auf der großen Opernbühne feierte Erika Köth übrigens 1957 an der Bayerischen Oper München in der komplexen Rolle der Lucia in Donizettis Oper "Lucia di Lammermoor". Während Maria Callas in dieser Rolle weltweit einen scheinbar unübertrefflichen Maßstab gesetzt hatte, gelang es Erika Köth auf ihre ganz eigene Art, diesen Maßstab mindestens zu erreichen.

Ein Erinnerungsvideo mit Lehár-Highlights erscheint am 3. September 2025 auf YouTube. Ein Video vom 13. September 2025 zeigt Erika Köth und Rudolf Schock live und in großartiger Form, wenn sie Opernausschnitte singen. Darunter befindet sich ein klanglich etwas weniger beeindruckender, aber künstlerisch außerordentlich gelungener Mitschnitt des Sonntagskonzerts vom 19. April 1959, in dem Erika Köth live in der "Wahnsinnsszene" aus "Lucia di Lammermoor" zu hören ist!

N E D E R L A N D S :

Dank aan Franz Hainzl uit Wenen, die mij attent maakte op de 100ste geboortedag van Erika Köth. Bovendien zond hij mij twee gave kopieën van duetten uit één van de indrukwekkendste Münchense "Sonntagskonzerten"!

Inderdaad speelde de coloratuursopraan Erika Köth een belangrijke rol in de muzikale carrière van Rudolf Schock. Talrijk zijn de gezamenlijke muziekopnamen van beide zangers. Dat begon op 7 september 1954 met fragmenten uit Puccini's 'La Bohème' op Electrola en liep door tot in het begin van de jaren 70 van de vorige eeuw. Daarnaast waren ze samen veelvuldig live te horen tijdens concerten en in de media. 

Een productieve periode in de vorige eeuw was de tweede helft van de jaren vijftig, waarin het duo Köth/Schock onder concert- en operadirigent Wilhelm Schüchter plaatopnamen maakten van hoogtepunten uit operettes van Franz Lehár. Nu na een kleine 70 jaar gelden die opnamen in dit genre nog altijd als richtinggevend.

Lehár's muziek is fijngevoelig en intiem. Een voorbeeld:  Friederike's finale lied uit het gelijknamige Goethe-zangspel: 'Warum hast du mich wach geküsst' is een juweeltje. Erika Köth zingt dit hartverscheurende kunstlied (want dat is het!) klankschoon en met een verfijnde en daardoor aangrijpende dictie, die de luisteraar wel tot tranen móet beroeren.

Erika Köth brak op het grote operatoneel overigens door in 1957 aan de Bayerische Oper van München door in de gecompliceerde rol van Lucia in Donizetti's opera 'Lucia di Lammermoor'Maria Callas had weliswaar in deze rol wereldwijd een naar het scheen niet te overtreffen standaard gezet, maar Erika Köth slaagde erin die standaard op haar eigen eenmalige wijze op z'n minst te evenaren.

Een gedenkvideo verschijnt op 3 september 2025 met Lehár-hoogtepunten. Op 13 september 2025 een video, waarin Erika Köth en Rudolf Schock live en in grootse vorm opera-fragmenten zingen. Daaronder een geluidtechnisch wat mindere, maar artistiek zeer geslaagde Sonntagskonzert-opname van 19 april 1959, waarin Erika Köth live in de "Waansinnsszene" uit 'Lucia di Lammermoor' is te horen!

Krijn de Lege, 19.8.2025


Keine Kommentare: