From 'Pagliacci' by Ruggero Leoncavallo:
1) 'Un tal gioco/Always joking' (with Melitta Muszely) 2) 'Vesti la Giubba / Put on the costume
Recorded in Berlin 1959. Conducted by Horst Stein.
There is doubt about the recording year of the German-sung, integrally recorded opera 'Der Bajazzo / Pagliacci' with Rudolf Schock, Melitta Muszely, Josef Metternich, Marcel Cordes and Manfred Schmidt. Was that 1962 or 1959?
In 2021 Wilfried Chlosta, administrator of Rudolf Schock's discographic legacy, wants to keep it on 1959, but with a question mark. (see: https://www.rudolfschock.nl under 'Tonaufnahmen 2').
'Der Bajazzo / Pagliacci' is available on Berlin Classics CD (0091022BC).
The video features two central moments with Rudolf Schock as Canio. They are in line with each other in the 'Pagliacci' plot.
For clown Canio, real life begins to resemble that of the farce about infidelity, with which he and his theater group amuse the audience. In the arioso (is between an opera aria and a narrative 'recitativo') 'Un tal gioco/Always joking' he threatens Nedda, his wife, with terrible revenge if she commits adultery with another member of the group. Nedda is nevertheless in the wrong and in the famous dramatic aria 'Vesti la Giubba/Put on the costume', a deeply unhappy Canio expresses his great despair about this. This "song of sorrow" is a model for what the average music lover understands by 'opera': intense Italian emotion translated into grand gestures.
The powerful performance under Horst Stein is impressive. The German language does not stand in the way of an Italian atmosphere. Rudolf Schock is completely believable as aging, jealous comedian. Josef Metternich the same as a ruthless intrigue and the second great baritone of those years Marcel Cordes courts the sensual sounding Melitta Muszely admirably with a mild German bel canto.
D e u t s c h :
Zweifel bestehen am Aufnahmejahr der deutsch gesungenen, integral eingespielten Oper "Der Bajazzo / Pagliacci" mit Rudolf Schock, Melitta Muszely, Josef Metternich, Marcel Cordes und Manfred Schmidt. War das 1962 oder 1959?
Wilfried Chlosta, Verwalter des diskografischen Nachlasses von Rudolf Schock, behielt es 2021 auf 1959, allerdings mit einem Fragezeichen. (siehe: https://www.rudolfschock.nl unter 'Tonaufnahmen 2').
'Der Bajazzo / Pagliacci' ist auf der Berlin Classics CD (0091022BC) erhältlich.
Das Video führt zwei zentrale Momente mit Rudolf Schock als Canio vor. Sie reihen sich im 'Bajazzo'-Plot aneinander.
Für den Komiker Canio gleicht das wirkliche Leben allmählich der Farce um die Untreue, mit der er und seine Theatergruppe das Publikum amüsieren. Im 'Arioso' (liegt zwischen einer Opernarie und einem erzählenden "recitativo") "Un tal gioco/Scherzet immer" droht er Nedda, seiner Frau, mit schrecklicher Rache, wenn sie mit irgendeinem andern Mitglied der Gruppe Ehebruch begeht. Nedda ist dennoch untreu, und in der berühmten, dramatischen Arie "Vesti la Giubba/Hüll dich in Tand" drückt ein zutiefst unglücklicher Canio seine Verzweiflung darüber aus. Dieses "Herzenkummer-Lied" ist ein Musterbeispiel für das, was der durchschnittliche Musikliebhaber unter "Oper" versteht: heftige, italienische Emotion mit grossen Gesten.
Die dynamische Leistung unter Horst Stein ist beeindruckend. Die deutsche Sprache steht einer italienischen Atmosphäre nicht im Wege. Rudolf Schock ist als alternder, eifersüchtiger Komiker volkommen glaubwürdig. Josef Metternich auch als rücksichtsloser Intrigant und der zweite große Bariton jener Jahre Marcel Cordes umwirbt die sinnlich klingende Melitta Muszely bewundernswert mit umwerfendem, deutschem Belcanto.
N e d e r l a n d s :
Er is onzekerheid over het opnamejaar van de Duits gezongen, integraal opgenomen opera 'Der Bajazzo / Pagliacci' met Rudolf Schock, Melitta Muszely, Josef Metternich, Marcel Cordes en Manfred Schmidt. Was dat 1962 of 1959?
Anno 2021 houdt Wilfried Chlosta, beheerder van Rudolf Schock's discografische erfenis, het op 1959, maar met een vraagteken (zie https://www.rudolfschock.nl onder 'Tonaufnahmen 2').
'Der Bajazzo / Pagliacci' is op Berlin Classics-CD (0091022BC) verkrijgbaar.
Op de video zijn twee centrale momenten te horen met Rudolf Schock als Canio. Ze liggen in de operaplot in elkaars verlengde.
Voor paljas (clown) Canio begint het echte leven te lijken op dat van de klucht over ontrouw, waarmee hij met zijn theatergroep het publiek amuseert. In de arioso (houdt het midden tussen een opera-aria en een verhalend 'recitativo') 'Un tal gioco/Scherzet immer' dreigt hij Nedda, zijn vrouw, met vreselijke wraak, mocht zij overspel plegen met een ander lid van de groep. Nedda gaat desondanks de fout in en in de beroemde, dramatische aria 'Vesti la Giubba/Hüll dich in Tand' brengt een diep ongelukkige Canio zijn grote treurnis daarover tot uitdrukking. Dit "smartlied" staat model voor wat de doorsnee muziekliefhebber onder 'opera' verstaat: Hevige, Italiaanse emotie, wanhoop vertaald in grote gebaren.
De dynamische uitvoering onder Horst Stein maakt indruk. De Duitse taal staat een Italiaanse sfeer niet in de weg. Rudolf Schock is volkomen geloofwaardig als ouder wordende, jaloerse komediant. Josef Metternich dito als meedogenloze intrigant en de tweede grote bariton uit die jaren Marcel Cordes maakt de zinnelijk klinkende Melitta Muszely met een mild Duits belcanto bewonderenswaardig het hof.
Krijn de Lege, 14-2-2022
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen