English
"On September 21, 1946 I was lucky enough to sing a mass with Erna Berger in the Berlin church on Südstern. Until then I had not emerged as an oratorio singer. Now I had the unique opportunity to participate in the C minor mass ( the "Great one") by Mozart ... "(According to Rudolf Schock in his biography 'Oh, I have in my heart').
Mozart's 'Grosse Messe' is primarily a composition for two female voices and a choir. The parts for the two male singers are limited to 'Quoniam' from the 'Gloria' and 'Benedictus' from the final 'Sanctus'.
I have the impression that the emphasis of the sound engineering was on the two women too. Rudolf Schock in the 'Quoniam' and both gentlemen in the 'Benedictus' remain somewhat in the background. In addition, the recording copy is not very transparent. However, the audio document is historically significant. And the magnificent voice of Erna Berger comes fully to its right!
After Schock's participation in the Bayreuth Wagner Choir in 1936 (https://www.youtube.com/watch?v=uaV-j9UjsBQ) and some private recordings on 'Decelith disc' (https://www.rudolfschock.nl) this Mozart Mass recording is the very first Rudolf Schock recording on sound carrier!
Deutsch :
"Am 21. September 1946 hatte ich das Glück, in der Berliner Kirche am Südstern eine Messe mit Erna Berger zu singen. Bis dahin war ich als Oratoriensänger noch nicht hervorgetreten. Jetzt bekam ich die einmalige Gelegenheit, mich in der C-Moll Messe (der "Grossen") von Mozart vorzustellen ..." (Laut Rudolf Schock in seiner Biographie 'Ach, ich hab in meinem Herzen').
Mozarts 'Grosse Messe' ist vor allem eine Komposition für zwei Frauenstimmen und Chor. Die Teile für die beiden männlichen Sänger beschränken sich auf 'Quoniam' aus dem 'Gloria' und 'Benedictus' aus dem finalen 'Sanctus'.
Ich bekomme den Eindruck , dass der Akzent der Tontechnik auf die beiden Damen gelegen hat. Rudolf Schock im 'Quoniam' und beide Herren im 'Benedictus' bleiben einigermassen im Hintergrund. Dazu kommt, dass die Aufnahme-Kopie wenig transparant ist. Historisch bedeutungsvoll ist das Tondokument aber sehr! Und die prachtvolle Stimme von Erna Berger kommt völlig zur Geltung!
Nach Schocks Teilnahme am Bayreuther Wagnerchor 1936 (https://www.youtube.com/watch?v=uaV-j9UjsBQ) und einigen privaten Aufnahmen auf 'Decelithplatte' (https://www.rudolfschock.nl) ist die Mozartmesse-Aufnahme die ALLERERSTE Rudolf Schock-Aufnahme auf Tonträger!
Nederlands:
"Op 21 september 1946 had ik het geluk om een mis te zingen met Erna Berger in de Berlijnse kerk op Südstern. Tot dan toe was ik niet opgetreden als oratoriumzanger. Nu kreeg ik de unieke kans mij te presenteren in de mis in C mineur (de "Grote") van Mozart ... "(Volgens Rudolf Schock in zijn biografie 'Oh, ik heb in mijn hart').
Mozarts 'Grosse Messe' is vooral een compositie voor twee vrouwenstemmen en koor. De partijen voor de twee mannelijke zangers blijven beperkt tot 'Quoniam' uit het 'Gloria' en 'Benedictus' uit het finale 'Sanctus'. Ik heb de indruk dat daarom de nadruk van de geluidstechniek op de twee vrouwen ligt. Rudolf Schock in het 'Quoniam' en beide mannen in het 'Benedictus' blijven enigszins op de achtergrond. Bovendien is de opnamekopie niet erg transparant. Maar het audiodocument is historisch belangrijk! En de magnifieke stem van Erna Berger komt volledig tot zijn recht!
Na Schocks deelname aan het Festivalkoor van Bayreuth in 1936 (https://www.youtube.com/watch?v=uaV-j9UjsBQ) en enkele privé-opnamen op 'Decelith disc' (https://www.rudolfschock.nl) is deze 'Mozart-Mis' opname de allereerste Rudolf Schock-opname op geluidsdrager!
Krijn de Lege, 4.10.2021
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