20.09.21

Self recording discs Rudolf Schock Berlin1945/46

English:

A few years ago I received a cassette tape from Mike Richter (1939-2013), American collector/nonprofit distributor of opera recordings and first editor of an 'Audio (Opera-) Encyclopedia' on Internet. On the tape Rudolf Schock & Harold Byrnes sing the famous duet 'Solenne in quest'ora' from Verdi's 'La Forza del Destino'.

The tape was in the estate of Harold Byrnes (1927-2005), Mike Richter's friend and encyclopedia collaborator from the very beginning. 
Shortly after Second World War II Harold ("Hal") Byrnes was used by the American occupation forces in Germany to reanimate Berlin's opera life. It was in this capacity that he met Rudolf Schock. Byrnes - an enthusiastic amateur singer himself - admired the tenor, who started a promising career and befriended him. The self-made recording of this tenor/baritone duet from Verdi's 'La Forza del Destino' comes from this eventful period (1945/46) and is multicultural, because Byrnes sings Italian and Schock German.

Wilfried Chlosta, guardian of Schock's musical legacy, mentions the duet in his recordings directory (as of 2018). She comes from a so-called 'DECElith-Platte (German CElluloid-disc)' of the American company "Audiodisc" in New York. Wilfried Chlosta about these archival records: "They were made between the end of the 19th and the middle of the 20th century and were used for the direct recording of acoustic events: political speeches, ethnographic sound documents from research trips, concert recordings ...... private recordings, etc.) By the way, according to Mr. Chlosta, there exist a few more of such Rudolf Schock recordings with arias by Adam and Puccini: (LINK: https://www.rudolfschock.nl/tonaufnahmen.html )

Rudolf Schock's earliest recordings were made in the great confusion of history in the first year after Germany's surrender. Between the ruins of destroyed Berlin. Not long after Rudolf Schock's stay on the bare ground in the large 'Fürstenfeldbrück' prisoner-of-war camp near Emmering, where he often sang  for his fellow sufferers. In the audio video I tried to reproduce something of the desolate background. 

'In Memoriam Mike Richter' with the voices of
Anna Moffo, Rudolf Schock & Alfredo Kraus

Deutsch:

Vor einigen Jahren empfing ich ein Kassettentape von Mike Richter (1939-2013), amerikanischem Sammler/Nonprofit-Distribuent von Opernaufnahmen und ehemaligem Redaktor einer 'Audio (Opera-) Encyclopedia' im Internet. Darauf hört man Rudolf Schock und Harold Byrnes im Duett 'Solenne in quest'ora' aus Verdi'La Forza del Destino'.

Das Tape befand sich im Nachlass von Byrnes (1927 - 2005), Mike Richters Freund und Enzyklopädien-Mitarbeiter der ersten Stunde. Harold ('Hal') Byrnes wurde kurz nach dem Zweiten Weltkrieg von der amerikanischen Besatzungsmacht in Deutschland bei der Reanimierung des Berliner Opernlebens eingesetzt. In dieser Eigenschaft begegnete er Rudolf Schock. Byrnes - selber ein begeisteter Amateursänger - bewunderte den Tenor, der am Beginn einer vielversprechende Karriere stand, und befreundete sich mit ihm. Aus dieser Periode stammt die obige, 1945/46 in einem Berliner Studio angefertigte Verdi-Aufnahme. Multikulturell an der Verdi-Aufnahme ist, dass Byrnes Italienisch singt, und Schock Deutsch.

Schock & Byrnes Berlin 1946










Wilfried Chlosta, Hüter des musikalischen Erbes von Schock, nennt die Aufnahme in seinem Aufnahmen-Verzeichnis (Stand 2018). Sie stammt von einer sogenannten 'DECElith-Platte (DEutsche CElluloid-Platte)' der amerikanischen Firma "Audiodisc" aus New York. Wilfried Chlosta über diese archivarisch wertvollen Platten: Sie "wurden zwischen Ende des 19. Jahrhunderts und Mitte des 20. Jahrhunderts hergestellt und dienten zur direkten Aufnahme von akustischen Ereignissen (politische Reden, völkerkundliche Tondokumente von Forschungsreisen, Konzertmitschnitte ...... PRIVATE TONAUFNAHMEN, etc.).Von Rudolf Schock gibt es übrigens - laut Herrn Chlosta - noch ein paar solcher Aufnahmen mit Arien von Adam und Puccini:   (LINK:  https://www.rudolfschock.nl/tonaufnahmen.html)

Rudolf Schocks früheste Aufnahmen kamen im geschichtlichen Wirrwarr des ersten Jahres nach Deutschlands Kapitulation zustande. Zwischen den Ruinen des zerstörten Berlins. Nicht lange nach Rudolf Schocks Aufenthalt auf blosser Erde im grossen Kriegsgefangenenlager 'Fürstenfeldbrück' bei Emmering, wo er oft abends für seine Leidensgenossen sang. Im Hörvideo habe ich versucht, etwas von diesem desolaten Hintergrund wiederzugeben.


 
 Berlin 1945














Nederlands:

Enkele jaren geleden ontving ik een cassette-tape van Mike Richter (1939-2013), verzamelaar uit de VS, nonprofit verspreider van opera-opnamen en voormalig eindredacteur van de allereerste 'Audio (Opera-) Encyclopedia' op internet.
Op de tape zijn Rudolf Schock en Harold Byrnes te horen in het duet 'Solenne in quest'ora' uit Verdi'La Forza del Destino.

De tape bevond zich in de nalatenschap van Byrnes (1927-2005), Mike Richters vriend en encyclopedie medewerker van het eerste uur. 
Harold ('Hal') Byrnes werd kort na de 2e Wereldoorlog door de Amerikaanse bezettingsmacht ingezet bij de reanimering van het Berlijnse operaleven.
In die hoedanigheid ontmoette hij Rudolf Schock.
Byrnes - zelf een enthousiast amateurzanger - bewonderde de tenor, die aan het begin van een veelbelovende carrière stond, en raakte met hem bevriend.
Uit die periode stamt bovenstaande, 1945/46 in een Berlijnse studio vervaardigde Verdi-opname. Multicultureel aan de opname is, dat Byrnes Italiaans zingt en Schock Duits.  

Wilfried Chlosta, hoeder van Schock's muzikale erfenis, noemt de opname in zijn Schock-discografie (stand van zaken 2018). Ze stamt van een zogeheten 'DECElith-plaat (Deutsche CElluloid-plaat)' van de Amerikaanse firma "Audiodisc" uit New York.
Wilfried Chlosta over deze archivarisch waardevolle platen: "Ze werden tussen het eind van de 19e en voor het midden van de 20ste eeuw gemaakt en waren bestemd voor het direct (live) opnemen van akoestische gebeurtenissen, zoals: politieke speeches, volkenkundige geluidsdocumenten van ontdekkingsreizen, concertregistraties én privé opnamen". Van Rudolf Schock zijn er overigens - volgens de heer Chlosta - nog enkele van zulke opnamen met aria's van Adam en Puccini: (LINK:  https://www.rudolfschock.nl/tonaufnahmen.html)

Rudolf Schock's vroegste opnamen kwamen in de historische chaos van het eerste jaar na Duitsland's capitulatie tot stand. Te midden van de ruïnes van het verwoeste Berlijn. Niet lang na Rudolf Schock's verblijf op naakte aarde in het grote krijgsgevangenenkamp 'Fürstenfeldbrück' bij Emmering, waar hij vaak 's avonds voor zijn lotgenoten zong. In de luistervideo heb ik geprobeerd iets van die desolate achtergrond weer te geven. 

Krijn de Lege, 20.9.2021 

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