Schock is de eerste Duitse zanger, die na de 2e wereldoorlog buiten de grenzen van zijn vaderland mag optreden.
Lente 1950:
Schock's Londen-agenda
(Privatarchiv Frau Gisela Schock)
Karl Rankl, artistiek leider en dirigent van de Covent Garden Opera, engageert aankomend talent Rudolf Schock tijdens de Salzburger Festspiele in de zomer van 1948. Hij stelt als voorwaarde, dat Schock zo spoedig mogelijk in staat moet zijn opera's in het Engels te zingen. Voor iemand, die nooit in de gelegenheid was Engels te leren, een zware opgave. Het gaat allereerst om de rol van Rodolfo in 'La Bohème' van Puccini (première al gepland voor 15 oktober 1948) en daarna om achtereenvolgens 'Der Rosenkavalier' van Richard Strauss, Mozart's 'Zauberflöte' en 'La Traviata' van Verdi.
In de première van 'La Bohème' zingt Elisabeth Schwarzkopf de rol van Mimi en in andere rollen zijn onder meer Ljuba Welitsch (Musette), Paolo Silveri (Marcello) en Geraint Evans (Schaunard) te horen. In de voorstelling van
8 november 1948 wordt Mimi gezongen door de Nieuwzeelandse sopraan Joan Hammond. Maria Stader zal naast Schock in 'Die Zauberflöte' als Pamina optreden en in 'La Traviata' opnieuw Elisabeth Schwarzkopf. Karl Rankl dirigeert de meeste voorstellingen.
In de première van 'La Bohème' zingt Elisabeth Schwarzkopf de rol van Mimi en in andere rollen zijn onder meer Ljuba Welitsch (Musette), Paolo Silveri (Marcello) en Geraint Evans (Schaunard) te horen. In de voorstelling van
8 november 1948 wordt Mimi gezongen door de Nieuwzeelandse sopraan Joan Hammond. Maria Stader zal naast Schock in 'Die Zauberflöte' als Pamina optreden en in 'La Traviata' opnieuw Elisabeth Schwarzkopf. Karl Rankl dirigeert de meeste voorstellingen.
Elisabeth Schwarzkopf &
Rudolf Schock - Sidney
1949 (Privatarchiv Frau Gisela Schock)
Na het opera-seizoen 1948/1949 neemt Rudolf Schock op uitnodiging van ABC (Australian Broadcasting Commission) een concertreis naar Australië over van de op 8 januari 1948 gestorven tenor-legende Richard Tauber. Schock's opdracht luidt: veertig optredens door heel Australië, die de radio zal uitzenden. Het gaat om orkest-concerten (dirigenten o.a. Otto Klemperer en Rafaël Kubelik) met opera-aria's in de originele taal en 'Liederabende' (o.a. Brahms, Schubert en Wolf) met zes geheel verschillend samengestelde lied-programma's. Als opmaat voor Australië wordt voor 24 mei 1949 nog een Schubert-recital via Radio Singapore afgesproken. Na Australië zal doorgereisd worden naar Nieuw-Zeeland. In Melbourne leest Schock in de krant (!), dat hij ook gedurende het seizoen 1949/1950 aan Covent Garden verbonden blijft. Hij zal de rollen van het vorige seizoen zingen o.a. met de Spaanse sopraan Victoria de los Angeles als Mimi.
Toegevoegd zullen worden 'Madame Butterfly' van Puccini (o.a. weer met Schwarzkopf) en op de kortst mogelijke termijn (vanaf 1 oktober 1949) de rol van de jonge dichter Hector de Florac in de nieuwe opera van ARTHUR BLISS: 'THE OLYMPIANS'. De doorreis naar Nieuw-Zeeland wordt geschrapt.
Krijn de Lege, juni 2020
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen