E N G LI S H :
Shortly after my publication of 1950-excerpts from 'Rigoletto' and 'Il Trovatore' I heard again after (too) a long time the famous quartet from the 3rd act of 'Rigoletto': "Bella figlia dell'amore".
The recording is from the complete - German-language - radio performance of Verdi's "Rigoletto" from 1950. It is conducted by the masterful Ferenc Fricsay and Rudolf Schock (35 years old), Rita Streich (30 years old), Margarete Klose (48 years old) and Josef Metternich (35 years old) sing. They do that so beautiful that not a star remains in the sky.
Schock's "Duke" is not a macho here, not a me-too type, but a young, carefree woman admirer. Rita Streich's "Gilda" is - also vocally - a true angel, Margarete Klose's "Maddalena" is a life-experienced lady and has a good sense of humor, and Josef Metternich's court jester "Rigoletto" is a father who is caught between his daughter Gilda and "his" master of the house (the duke).
I experience the opening of the quartet “Holdes Mädchen, sieh' mein Leiden/Bella figlia dell'amore”, which takes place INSIDE (Hertog and Maddalena) and OUTSIDE (Gilda and Rigoletto), as a walkover: transparent orchestral sounds dance over you. Inside, Rudolf Schock's effortlessly flowing "mezza voce" tones don't conquer the clever Maddalena, but they do conquer me! Outside, an embittered Rigoletto confronts his daughter with the heartlessness of "his" duke ... whom he is willing to assassinate.
I'm happy to add this grandiose quartet in the meantime. Have fun while listening!
Josef Metternich |
D E U T S C H :
Kurz nach meiner Veröffentlichung von Auszügen aus 'Rigoletto' und 'Il Trovatore' aus dem Jahre 1950 hörte ich nach (zu) langer Zeit das berühmte Quartett aus dem 3. Akt von 'Rigoletto': "Bella figlia dell'amore" wieder.
Die Aufnahme stammt aus der kompletten – deutschsprachigen – Rundfunkaufführung von Verdis „Rigoletto“ aus dem Jahre 1950. Es dirigiert der meisterhafte Ferenc Fricsay und Rudolf Schock (35 Jahre), Rita Streich (30 Jahre), Margarete Klose (48 Jahre) und Josef Metternich (35 Jahre alt) singen. Sie machen es so schön, dass kein Stern am Himmel bleibt.
Schocks „Duke“ ist hier kein Macho, kein Me-too-Typ, sondern eine junge, unbeschwerte Frauenverehrerin. Rita Streichs „Gilda“ ist – auch stimmlich – ein wahrer Engel, Margarete Kloses „Maddalena“ eine lebenserfahrene Frau mit Humor und Josef Metternichs Hofnarr „Rigoletto“ ein Vater, der zwischen seiner Tochter Gilda und „seinem“ Hausherrn (dem Herzog) hin- und hergerissen wird.
Die Eröffnung des Quartetts „Holdes Mädchen, sieh mein Leiden/Bella figlia dell'amore“, das INNEN (Hertog und Maddalena) und AUSSEN (Gilda und Rigoletto) stattfindet, erlebe ich als Überrumpelung: transparente Orchesterklänge tanzen über einen hinweg. Drinnen erobern Rudolf Schocks mühelos fließende "mezza voce"-Töne die gescheite Maddalena nicht, aber mich wohl! Draußen konfrontiert ein verbitterter Rigoletto seine Tochter mit der Herzlosigkeit „seines“ Herzogs … den er zu ermorden bereit ist.
Dieses grandiose Quartett füge ich zwischenzeitlich gerne hinzu. Viel Spaß beim Zuhören!
Rita Streich |
N E D E R L A N D S :
Kort na
het publiceren van mijn fragmenten uit 1950 van ‘Rigoletto’ en ‘Il
Trovatore’ beluisterde ik na (te) lange
tijd uit de 3e akte van Rigoletto het beroemde kwartet:
"Bella
figlia dell'amore".
De opname stamt uit de complete - Duitstalige - radio-uitvoering van Verdi's 'Rigoletto' uit 1950. De magistrale Ferenc Fricsay dirigeert en Rudolf Schock (35 jaar), Rita Streich (30 jaar), Margarete Klose (48 jaar) en Josef Metternich (35 jaar) zingen. Ze doen dat zo ongelooflijk mooi, dat er aan de hemel geen ster overblijft.
Margarete Klose |
Schock’s ‘Hertog’ is hier geen macho, geen me-too type, maar een jonge, luchthartige vrouwenbewonderaar. Rita Streich’s ‘Gilda’ is – ook vocaal - een ware engel, Margarete Klose’s ’Maddalena’ een levenservaren vrouw met humor en Josef Metternich’s hofnar ‘Rigoletto’ een tussen zijn dochter Gilda en ‘zijn’ broodheer (de hertog) verscheurde vader.
De opening van het kwartet: ‘Holdes Mädchen, sieh mein Leiden/Bella figlia dell’amore’, dat zich BINNEN (Hertog en Maddalena) en BUITEN (Gilda en Rigoletto) afspeelt, beleef ik als een overrompeling: transparante orkestklanken dansen over je heen. Binnen pakken Rudolf Schock’s moeiteloos vloeiende mezza voce-tonen de slimme Maddalena niét, maar mij wél in, buiten confronteert een verbitterde Rigoletto zijn dochter met de harteloosheid van ‘zijn’ hertog’, die hij bereid is te vermoorden.
Rudolf Schock
Ik voeg dit grandioze kwartet graag tussentijds in. Veel genoegen bij het luisteren!
Krijn de Lege, 18.10.2022
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