(IMDb member Marcin Kukuczka from Poland, born 1979)
LINKS TO my UPDATED blog article on this "Singspiel/sing-play":
RUDOLF SCHOCK zingt Heinrich Berté/FRANZ SCHUBERT (Nederlandse versie)
RUDOLF SCHOCK singt Heinrich Berté/FRANZ SCHUBERT (Deutsche Version)
ENGLISH translation via: https://translate.google.com.
N E D E R L A N D S:
Inhoud bovengenoemde links:
- de wordingsgeschiedenis van dit merkwaardige zangspel,
- de kwellingen van de oorspronkelijke componist Heinrich Berté.
- Berté's uiteindelijke arrangement met alleen maar muziek naar composities van Franz Schubert, die bijna een eeuw na zijn dood toch nog het grote muziektheater-succes had, waar hij tijdens zijn leven zo naar had verlangd.
- wat in het zangspel waarheid is en wat erbij is gefantaseerd.
- de film, die Sissi-regisseur Ernst Marischka in 1958 maakte met Karlheinz Böhm als Schubert en Rudolf Schock als zijn vriend Franz von Schober. Marischka zette centraal de driehoeksverhouding tussen Schubert, Von Schober en Hannerl, één van de drie meisjes uit het "Dreimäderlhaus". De climax daarvan is het hartstochtelijke Schubertlied 'Ungeduld', waarmee de in liefdesaangelegenheden uiterst onhandige Schubert aan Hannerl zijn liefde verklaart. Hij doet dat namelijk indirect door Franz von Schober dit lied te laten zingen. Na de laatste noot stort Hannerl zich dan ook in de armen van Von Schober.
- grammofoonplaatopnamen uit het werk, die met Rudolf Schock zijn opgenomen. In 1974 verscheen - t.g.v. een serie theateruitvoeringen met Schock - een LP met hoogtepunten uit het "Driemeisjeshuis". Op deze LP worden de drie meisjes gezongen door stersopraan Renate Holm, Schock's nichtje Karin Schock en zijn oudste dochter Isolde. Isolde Schock-Dehn, die een veelbelovende mezzo-sopraanstem had en daarmee ook af en toe optrad, overleed in 1983 aan een ernstige ziekte.
- Rudolf Schock zingt op de LP de rol van Schubert, zoals de zangspel-plot het voorschrijft. Zijn finale-lied ("Nicht Klagen...") heeft een opvallend rake tekst, die Schubert's historisch aantoonbare frustraties bij de omgang met meisjes en vrouwen knap inzichtelijk maakt.
D E U T S C H:
Inhalt obengenannter Links:
· die Geschichte dieses bemerkenswerten
Gesangsspiels,
· die Qualen des ursprünglichen Komponisten Heinrich Berté,
· Berté‘s letztes Arrangement mit nur Musik basierend
auf Kompositionen von Franz Schubert, der fast ein Jahrhundert nach seinem Tode doch
noch den großen Musiktheatererfolg hatte, nach dem er sich in seinem Leben so
sehr gesehnt hatte.
·
Was historisch stimmt im Singspiel und was darin phantasiert wurde,
· der Film, den Sissi-Regisseur Ernst Marischka 1958 mit Karlheinz Böhm als Schubert und Rudolf
Schock als seinem Freund Franz von Schober drehte. Marischka rückte die
Dreiecksbeziehung zwischen Schubert, Von Schober und Hannerl, einem der drei Mädchen aus dem Dreimäderlhaus, in den Mittelpunkt. Das macht er mit dem
leidenschaftlichen Schubert-Lied „Ungeduld“, womit der in Liebessachen äußerst ungeschickte
Schubert Hannerl seine Liebe erklärt. Er tut dies indirekt, indem er Franz von
Schober dieses Lied singen lässt. Nach der letzten Note fällt Hannerl denn auch
Von Schober in die Arme,
· Schallplattenaufnahmen aus dem Werk, die mit Rudolf Schock aufgenommen wurden. 1974 - gelegentlich einer
Reihe vonTheateraufführungen mit Schock – erschien eine LP mit Highlights aus
dem ‚Dreimäderlhaus‘. Auf der LP werden die drei Mädchen von
Star-Sopranistin Renate Holm, Schocks Nichte Karin Schock und seiner ältesten Tochter Isolde gesungen. Isolde Schock-Dehn, die eine vielversprechende Mezzosopran-Stimme
hatte und auch gelegentlich auftrat, starb 1983 an einer schweren Krankheit. Rudolf Schock singt auf der LP die Rolle von Schubert, wie es auch
die Singspielhandlung vorschreibt. Sein
Finale-Lied ("Nicht Klagen ...") hat einen auffallend treffenden Text, der Schuberts
historisch nachweisbare Frustration im Umgang mit Mädchen und Frauen klug
einsichtig macht.
E N G L I S H:
Content above-mentioned Links:
•
the history of this remarkable “Singspiel/sing-play”,
•
the torments of the original composer Heinrich Berté.
•
Berté's final arrangement with only music based on compositions by Franz Schubert,
who almost a century after his death still had the great musical theater
success he had longed for during his life.
•
what is true in the “Singspiel” and what is fiction?
•
the film that “Sissi” director Ernst Marischka made in 1958 with Karlheinz Böhm
as Schubert and Rudolf Schock as his friend Franz von Schober. Marischka centered
on the triangular relationship between Schubert, Von Schober and Hannerl, one of the three girls from the "Dreimäderlhaus". The climax is the
passionate Schubert song “Ungeduld/Impatience”, with
which the extremely clumsy Schubert in love affairs actually declares his love
to Hannerl. He does that indirectly by having Franz von Schober sing this song.
After the last note, Hannerl falls therefore into the arms of Von Schober.
•
recordings from the work, which were made with Rudolf Schock.
In
1974 - on the occasion of a series of theater performances with Schock –
highlights from the "Three Girls House" were
published on LP: The three girls are sung by star soprano Renate Holm,
Schock's niece Karin Schock and his eldest daughter Isolde. Isolde
Schock-Dehn, who had a promising mezzo-soprano voice and therefore
occasionally performed it, died in 1983 of a serious illness.
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