- J. Strauss jr, DIE FLEDERMAUS (deel 1 + 2 )
Rudolf Schock, Wilma Lipp, Sari Barabás
dir: Robert STOLZ & Wilhelm SCHÜCHTER:
https://www.youtube.com/watch?v=UTNZsz9H9yU
- Relief's CD-uitgave (CR 3010) van Schock's liederenplaten 1957-1959:
John H. Müller, 14 oktober 2018, www.onlinemerker.com
...Rudolf Schock had zijn eigen stijlopvatting, zong als het ware recht vanuit het hart. En juist dat is het, wat deze liedopnamen, die uit Schock's grote zangjaren stammen, zo uniek maakt.
Wat bij het beluisteren van beide CD's direct boeit, is Schock's absoluut natuurlijke aanpak van deze kunstvorm. Hij zingt deze juwelen van de Duitse liedkunst zonder een moment hoogdravend te worden. Bewonderenswaardig zijn de preciese intonatie, het legato, de ongelooflijk lange adem, de natuurlijke muzikaliteit en bovenal de glasheldere verstaanbaarheid van de liedteksten!
Lof ook voor Adolf Stauch, die aan de piano virtuoos begeleidt. Hij dringt zich daarbij nooit op de voorgrond en is voor de zanger een evenwaardig duopartner...
Rüdiger Winter, oktober 2018, www.operalounge.de
...duidelijk gaat het Schock erom gebeurtenissen, gevoelens of indrukken steeds vanuit de liedinhoud te duiden. Zijn toehoorders moeten begrijpen, wat er gebeurt, wat de componisten en hun tekstdichters willen meedelen.
Hij bakent dat met zijn feilloze theaterintuïtie af en geeft dat door aan het publiek. Dat maakte hem zo uniek, dat was zijn succes ook bij al die mensen, die het niet gedurfd zouden hebben ooit naar een Wagner-uitvoering te gaan.
Wie oplettend naar de liederen luistert, zal het opvallen, dat elk woord is te verstaan. Ook moeilijk verstaanbare woorden als "das Grillchen/het krekeltje", dat zich op "Anakreons Grab/het graf van A." van Hugo Wolf "ergötzt/aan de plantjes te goed doet"... Bij Schock is het zingen van liederen altijd ook taalverzorging...
***********************
Rudolf Schock op geluidsdrager
Blogpost "RUDOLF SCHOCK op/auf CD" heeft sinds haar eerste versie in
2007 veel veranderingen ondergaan.
Toen stonden CD-uitgaven centraal, die je live in de winkel kocht of - in toenemende mate - bij een postorderbedrijf bestelde.
Nu klinkt Rudolf Schock's stem binnen en buiten onze comfortzone ook via pc, tablet en smartphone.
We downloaden, abonneren ons op 'streaming audio/video-services' en bekijken/beluisteren/delen op bv. YouTube vrijwel alles, waarbij Rudolf Schock artistiek of privé was betrokken.
In 1947 maakte Schock zijn eerste opnamen op schellakplaat. Vanaf het begin van de jaren vijftig klonk hij op LP (25 en 30 cm) en in het seizoen 1957/58 op stereo-LP. Muziekcassettes met Schock kwamen en verdwenen, LP's 'in surround sound (quadrafonie)' dito, maar in 1980 was een LP met door Rudolf Schock digitaal opgenomen liederen van Carl Loewe een voorbode van wat vanaf 2002 "het digitale tijdperk" zou gaan heten. De digitale Compact-Disc (Rudolf Schock moet het schijfje nog gekend hebben) drukte de analoge LP ver weg naar de achtergrond en gold aan het begin van de 21ste eeuw als de ultieme geluidsdrager.
Helaas werd dat gat door EMI en Sony/Eurodisc nooit gedicht. Pogingen daartoe van de CD-labels Gala en Membran/Documents kunnen als mislukt worden beschouwd. Hun mono-kopieën van liederen, die eind jaren 50 door Electrola/EMI in perfect stereo waren opgenomen, hadden onvoldoende kwaliteit. In 2015 en 2018 tenslotte ontsloot Relief het EMI-liederenarchief van Rudolf Schock!!
Na 2000 gebeurde er echter meer!
Op die manier werd Schock's imago van veelzijdig operazanger in ere hersteld door de opnamen van integrale opera-uitvoeringen en een groot aantal opera-fragmenten. Ook een aantal complete operettes en diverse operette-liederen met de jonge Rudolf Schock waren voor de muziekliefhebber opeens toegankelijk!
Dit moet er mede toe hebben geleid, dat - zoals hierboven vermeld - EMI (nu Warner) besloot tot de digitale heruitgave van vrijwel al haar Schock-opera/operette-opnamen.
Sony/Eurodisc deed iets soortgelijks, maar ontstellend was haar gebrek aan deskundigheid met betrekking tot haar vroegere stertenor. Onbegrijpelijk was bijv., dat Sony/Eurodisc aan Schock's 100ste geboortedag en 30ste sterfdag geen enkele aandacht schonk. Een vrijwel stuurloos meedeinen op de nieuwe Schock-golf was het enige, waartoe de commerciële afdeling van Sony in staat bleek.
*******************************
- verder maak ik attent op mijn YouTube-uploads.
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen